10 tanács, hogyan készülj az első úszóedzésre

Ha már eldöntötted, hogy rendszeresen úszni szeretnél, de nem tudod, hogyan kezdj neki, segítünk. Olvasd és fogadd meg 10 tanácsunkat a legelső edzés előtt!

1. Tűzz ki egy reális célt

Valami újba mindig úgy érdemes belefogni, ha tudjuk, miért csináljuk. Kiváltképp igaz ez a sportokra, hiszen itt gyakran a viszonylag nagy energia bevitel csak később válik látványos eredménnyé, így hajlamosak lehetünk feladni, ha nem lebeg előttünk egy konkrét cél. Lehet ez akár fogyás, izomtónusunk javítása, de mérheted az eredményt leúszott méterekben is. A lényeg, hogy mindig kis lépésekben haladj, hogy mindig legyen sikerélményünk egy-egy megvalósult mérföldkő elérésével.

2. Készíts edzéstervet

Ha valóban komolyan gondolod, hogy az úszást választod testmozgásnak, akkor ne kezdj el edzeni egy valamirevaló edzésterv nélkül. Ha csak belecsobbansz a vízbe és úszol, amennyihez kedved van, könnyen megerőltetheted magad, vagy ellenkezőleg, nem lesz elég a mozgás a fejlődéshez, és hamar kiüresedhetnek az edzéseid. Ha most kezdesz csak el mozogni (nemcsak úszni, hanem egyáltalán sportolni), akkor érdemes felkeresni egy szakembert, aki felméri az állóképességedet és segít az edzésterv összeállításában. Ha mégis úgy döntesz, hogy magadnak szeretnéd elkészíteni az edzéstervet, akkor kattints az oldalunkra jövő héten is, mert egyik cikkünkben bemutatjuk a jó edzésterv alapjait.

3. Válassz uszodát

Nem tűnik nehéz feladatnak, hiszen Magyarország nagy részén elérhető közelségben találhatsz uszodát. Ugyanakkor nem csak a lokáció számít: fontos a tisztaság – nemcsak a medencéé, hanem az öltözőé, zuhanyzóé is. Érdemes megérdeklődni, tartanak-e gyerek- vagy más csoportos edzéseket, ami miatt esetleg bizonyos napokon vagy órákban korlátozott a medencehasználat. És az enteriőr sem elhanyagolható, kellemesebb úszni egy olyan helyen, ahol jó érzés körbenézni.

4. Vásárolj sportfelszerelést

Látogass el a nagy sportszerüzletekbe vagy válassz ki egy márkát (lehetőleg olyat, ami már bizonyított az úszás terén is) és térj be annak a mintaboltjába. Mindenképpen javasoljuk, hogy próbáld fel az úszódresszt/úszónadrágot, mert ugyan vannak úszófelszerelést árusító webshopok is, itt inkább akkor rendelj, ha már van egy bevált modell, ami passzol rád. Amire szükség lesz: úszódressz (hölgyek, a két részes bikini nem alkalmas az úszáshoz!) vagy úszónadrág, úszószemüveg, vízálló papucs, köntös, törölköző. Elsőre azért ne költs el egy vagyont, de érdemes jó minőségű, klórálló anyagú úszóruházatot választani.

5. Készülj egészségügyileg

Az uszodában a többi sporthelyszínhez képest viszonylag sok egészségügyi problémával találkozhatunk, de nem érdemes tőlük megijedni, inkább előzd meg őket. A higiénia a legfontosabb, hiszen ha ezt mindenki betartja, akkor a legbiztosabb, hogy elkerülnek a gombás vagy más fertőzések. Soha ne menj be a vízbe zuhanyzás nélkül! Előfordulhat az is, hogy a szemed érzékeny az uszoda vizére, ezért érdemes az irritációt enyhítő szemcseppet beszerezni. Az edzések utáni megfázást se kockáztasd meg egy sietős hajszárítással!

6. Készülj lélekben

Tudatosítsd magadban, hogy mostantól úszol. Rendszeresen. Gyűjts további motivációt, nézz meg korábbi sportközvetítéseket, amelyekben úszóin sikereket érnek el (ilyenből szerencsére bőven válogathatsz), vagy nézz meg úszásról, úszókról szóló filmeket (pl. Úszóbajnok), vagy online elérhető úszóedzéseket.

8. Vigyél magaddal még egy embert

Sokszor az adja a legtöbb erőt, ha megoszthatod mással egy-egy edzés élményét vagy épp nehézségét, és persze az eredményeket. Az egészséges versenyszellem is csak jót tesz az úszásnak, és nehezebben hagysz ki egy edzést, ha a társadnak magyarázkodnod kell: tehát ha nem vagy a magányos sport elkötelezett híve, akkor válassz egy edzőtársat!

7. Táblázd be a heti rendbe

Téves elképzelés, hogy az úszás több időt igényel, mint a többi sport. Igaz, át kell öltözni, utána zuhanyozni, szárítkozni, de melyik sportnál nem kell ugyanezt? Az első alkalommal mérd le, mennyi idő kell ahhoz, hogy kényelmesen elkészülj! Maga az úszás mennyisége a felkészültségedtől függ, de minimum fél óra. Egy héten minimum kettő, de inkább három edzés javasolt, ha fejlődni szeretnél. Ha bírod a korán kelést, beillesztheted a napirendbe reggelre is, sokan kifejezetten szeretik úszással kezdeni a napot. De ha inkább munka után mennél, az sem akadály.

9. Hagyd otthon a gátlásaidat

Az uszodában le kell vetkőzni. Ezzel jobb, ha már otthon megbarátkozol. Cserébe mindenki más is úszódresszben van, így nem fogod egyedül érezni magad „ruhátlanul”.

10. Élvezd

Csak akkor van értelme az egésznek, ha örömmel jársz úszni. Ha úgy érzed, túl gyors a tempó, nem tudod elérni a kitűzött célt, akkor változtass. És ne csak az úszásra koncentrálj! Érezd a víz éltető erejét, a lebegés adta relaxációt, a vízben való mozgás könnyedségét!

Ha ezeket betartod, úszó lesz belőled.