10 ok, amiért minél előbb kezdj el úszni

Az úszás talán az egyetlen olyan sport, ami mindenki számára ajánlott, nemtől, kortól, edzettségtől, testalkattól függetlenül. Amellett, hogy minden izmot megmozgat, számtalan pozitív élettani hatása is van. Lássunk most 10 okot, amiért mindenképp érdemes úszni!

1. Jobban megmozgat, mint a legtöbb sport

Az úszás amellett, hogy kiváló kardióedzés, hiszen a pulzusszám növelésével segít a kalóriaégetésben, megmozgatja a test összes belső izmát is. A kezdő úszók gyakran számolnak be arról, hogy olyan izmukat is érzik egy-egy edzés után, amelyek létezéséről sem tudtak addig. Becslések szerint egy 1 órás úszóedzés az edzőteremben végzett testmozgásnál 12-szer hatásosabb, fejleszti az állóképességet és növeli a mozgékonyságot.

2. Fogyaszt

Az úszás ajánlott a fogyókúrázóknak is, hiszen a szervezet 500-700 kalóriát éget el óránként úszás közben. Legtöbb kalóriát pillangó és a mellúszás közben veszíthetünk, ezek igénylik a legintenzívebb munkát a testtől.

3. Túlsúllyal és várandósan is úszhatunk

A víz felhajtóereje következtében beállt súlycsökkenés tehermentesíti a mozgatórendszert, így akkor sem kell sportsérüléstől vagy az ízületek túlterhelésétől tartani, ha súlyfelesleg van rajtunk. Problémamentes várandósság esetén is nyugodtan lehet nem túl megterhelő úszóedzéseket tartani.

4. Gyógyít

Az úszás, illetve a vízben való gyakorlatok nem véletlenül kapnak kiemelt szerepet a mozgásszervi rehabilitációban és a gyógytornában, például egy-egy baleset után. Úszás közben ugyanis az ízületek terhelése szinte elhanyagolható, így olyan mozgások is végezhetők fájdalommentesen, amelynek a szárazföldön történő végrehajtása fájdalmat okozna.

5. Jót tesz a tüdőnek és a szívnek

Az úszás az egyetlen sport a világon, amely légzésszabályozásra kényszerít, hiszen az egyes tempók és víz alá bukások között ritmikusan kell levegőt venni. Ennek köszönhetően edzés közben a légző szervrendszer is fejlődik. Épp ezért az úszás az asztmás betegek számára is ajánlott a tünetek enyhítésére. Mindemellett fejleszti és gyorsítja az anyagcserét, pozitívan befolyásolja a szív-és érrendszer működését, így javul a szövetek és sejtek oxigénellátása.

6. Fokozza a szellemi teljesítményt

Úszás közben a javuló vérellátás több oxigén juttat el az agyba is, így bizonyítottan javulnak a kognitív képességek, úgy is mondhatjuk, hogy „gyorsabb lesz” az agyunk. Különösképpen igaz ez a gyerekekre: a rendszeresen úszó iskolásoknak számottevően javul a teljesítményük az úszóedzések következtében.

7. Jótékonyan hat az ízületekre

Az úszás során a tempókkal ismétlődő mozdulatok növelik az izmok rugalmasságát, különösen a váll, a csípőtájék és a térd izmait tartják karban. A súlytalan izommunka pedig rendben tartja a gerinc stabil állását is. Csontritkulás esetén az úszás javítja az ideg-izom koordinációt és segít megelőzni a csonttöréseket.

8. Testedzés és relaxáció egyben

Az úszás kellemes időtöltés, lazító és pihentető mozgásforma, ugyanakkor hozzásegíthet a fölösleges energiánk levezetéséhez. A monoton tempózás segít „kikapcsolni” az agyunkat, megszabadulni testi és lelki terheinktől. A vízben lebegés kedvező hatással van az idegrendszerre, stressz oldó hatású.

9. Növeli az önbizalmat

Ahogyan a legtöbb sportban, az úszásban is a kezdet a legnehezebb. Ugyanakkor gyorsan lehet fejlődni a rendszeres edzések által, a kezdeti rövidebb távok után hamar elérhetjük akár az 500 és az 1000 méteres távot, vagy még többet. A napról napra javuló eredmény sikerélménnyel tölt el és az ebből kapott lendület a mindennapokban is elkísér.

10. Az úszás az örök élet titka

Hosszabb ideig élnek azok, akik úsznak. Egy kutatásban több mint negyvenezer, 20 és 90 év közötti férfit vizsgáltak, az eredmény szerint az úszók 50 százalékkal kisebb valószínűséggel haltak meg a felmérés 32 éves periódusa alatt, mint azok, akik futottak vagy sétáltak.